V soukolí okřídleného šípu - Zákulisí automobilky Škoda pohledem tří generací rodiny Hrdličků - Jan Králík

90 %

Popis produktu

Parametry produktu

Autor
Jan Králík
Žánr
naučné
Nakladatelství
Grada
Počet stran
200
Rok vydání
2016

Recenze

  • , zakoupeno v Grada.cz

    Doporučuje produkt

    100 %

    Hodně zajímavé čtení. Hlavně pro nás, kteří pamatujeme dobu minulou z vlastní zkušenosti. Výrobky z doby socialismu pamatuju a hodně jmen s nimi spojených a v knížce zmiňovaných znám. Zajímavý pohled do zákulisí automobilového průmyslu té doby.

  • , zakoupeno v Grada.cz

    Doporučuje produkt

    100 %

    Knihu jsem vybrala jako dárek, jako i ostatní knihy, celkem 7 ks.
    Vše bylo dodáno bohužel jen v bublinkové obálce, která byla dost potrhaná. Naštěstí knihy byly všechny a bez poškození.

  • , zakoupeno v MegaKnihy.cz

    Doporučuje produkt

    100 %

    Naprostá klasika, která nesmí chybět v knihovničce příznivců značky Škoda. Panu Králíkovi a oběma pánům Hrdličkům za tento počin patří velký dík.

Parametry produktu

Autor
Jan Králík
Žánr
naučné
Nakladatelství
Grada
Počet stran
200
Rok vydání
2016

Popis produktu

Kniha V soukolí okřídleného šípu vychází už podruhé, obohacená o rozhovor s nejmladším z rodu Hrdličků. Žádný zájemce o historii i současnost motorismu by si neměl nechat ujít mnohdy až neuvěřitelné příběhy Karla Hrdličky, Petra Hrdličky a Martina Hrdličky, otce, syna a vnuka, kteří svůj život spojili s mladoboleslavskou automobilkou. První se stal na sklonku 20. let jejím ředitelem (v roce 1941 takřka odveden gestapem, na hodinu propuštěn), druhý (jako dítě představitele vysoké buržoazie) začal jako učedník a skončil jako ředitel výzkumně vývojového závodu AZNP Mladá Boleslav, odpovědný za vývoj vozu Škoda Favorit, třetí (syn předlistopadového činovníka) musel svoji pílí dokázat, že jeho nynější post šéfa vývoje motoru a podvozku nedostal zadarmo. Nenechte si ujít strhující příběhy jedné rodiny, která je po dlouhá desetiletí propojena s historií továrny Škoda. Ing. Karel Hrdlička se stal jedinečným příkladem muže, který se vlastní pílí a houževnatostí vypracoval z nuzných poměrů sirotka na funkci vedoucího ředitele mladoboleslavské ASAP, dnešní Škoda Auto. Pod jeho vedením se automobilka vyrovnala s krizí a přišla s automobily moderní koncepce, která se pak udržela ve výrobě dalších 40 let. Zásluhou Karla Hrdličky se značka Škoda stala před válkou nejúspěšnějším domácím výrobcem automobilů, když předběhla Pragu i Tatru. Za dramatických okolností musel automobilku v roce 1941 opustit a už se do ní nevrátil. Ing. Petr Hrdlička, CSc. nezapřel svého otce. Coby syn "pilíře kapitalismu" zahájil svoji kariéru v automobilce jako učeň oboru strojní zámečník-automechanik, pak vystudoval průmyslovku, ČVUT včetně aspirantury, dva roky působil ve Švýcarsku, řadu let pak v Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Po všech peripetiích se stal ředitelem Výzkumně vývojového závodu AZNP a vůdčí osobností vývoje vozu Škoda Favorit. Také on musel nakonec z automobilky odejít, aby se do ní ještě jednou vrátil.

Chybí či je nepravdivý některý důležitý parametr? Uvedené informace jsou pouze orientační, před zakoupením ve vybraném obchodě doporučujeme ověřit, že prodávaný model má klíčové vlastnosti dle vašich požadavků. I když se snažíme o maximální přesnost informací, bohužel nemůžeme zaručit jeho 100% správnost. Ceny produktů jsou uváděny včetně DPH.

Hodnocení produktu

5zákazníků doporučuje produkt
0zákazníků nedoporučuje produkt
90 %
průměr z 7 hodnocení
5
4 ×
4
3 ×
3
0 ×
2
0 ×
1
0 ×
  • , zakoupeno v Grada.cz

    Doporučuje produkt

    100 %

    Hodně zajímavé čtení. Hlavně pro nás, kteří pamatujeme dobu minulou z vlastní zkušenosti. Výrobky z doby socialismu pamatuju a hodně jmen s nimi spojených a v knížce zmiňovaných znám. Zajímavý pohled do zákulisí automobilového průmyslu té doby.

  • , zakoupeno v Grada.cz

    Doporučuje produkt

    100 %

    Knihu jsem vybrala jako dárek, jako i ostatní knihy, celkem 7 ks.
    Vše bylo dodáno bohužel jen v bublinkové obálce, která byla dost potrhaná. Naštěstí knihy byly všechny a bez poškození.

  • , zakoupeno v MegaKnihy.cz

    Doporučuje produkt

    100 %

    Naprostá klasika, která nesmí chybět v knihovničce příznivců značky Škoda. Panu Králíkovi a oběma pánům Hrdličkům za tento počin patří velký dík.

  • , zakoupeno v levne-knizky.cz

    Doporučuje produkt

    100 %
    • výborné zpracování
  • , zakoupeno v MegaKnihy.cz

    Doporučuje produkt

    70 %
    • Náhled do vývoje a konstrukce škodovek v minulosti
    • Náhled do fungování ÚVMV
    • Docela čtivě napsáno
    • Kniha místy zavání "kultem Hrdlička", což někdy působí buď přehnaně nebo v podobném stylu v jakém bylo vnímáno chování některých soudruhů konstruktérů

    Kniha byla pořízena na základě několika tipů, jak se více dozvědět o okolnostech vzniku Š Favorit a proč to, či ono za socialismu "nešlo" a rozšíření si obzorů kolem Čs. pokusů o unifikaci výroby automobilů.

    Člověk se tak dočte i zajímavé věci - vývoj převodovky pro Š 1000MB/100, aby nehučela a neodcházely ložiska (protože původní návrh byl blbě, na čem to vyrobit a kdo to zaplatí, když ani jedno nemáme), o výzkumech, testech a vývoji vozidlových částí i celých aut a odstraňování jejich neduhů (např. pohonné ústrojí Tatry 148). Také to, že p. Petr Hrdlička je jednoznačným nepříznivcem Tatry ("P V3S má zkřižitelnost nápravy 70 cm, T-111 asi 42 cm-tak co je tady auto do terénu?") nebo hlášky o kladivu letícím násadou napřed (o T-603 během služební cesty k výrobci náprav Rába; o T-613 to údajně pravil někdejší ministr průmyslu Vladimír Dlouhý), "od vynálezu nemrznoucí chladící směsi nemá vzduchem chlazený motor žádné opodstatnění", apod. Pak už jen záleží, na které straně "barikády" stojíte a zda si komentáře/výtky p.Petra Hrdličky vezmete jako tu správnou pravdu nebo jako jeho zaujatost. Ponechám na čtenáři. Já jen dodám, že v knize zatím (jsem v polovině, u vývoje Favorita) nenalezeno podrobnější osvětlení těchto názorů ve smyslu proč ano/ne a co by bylo lepší/vhodnější. Něco málo tam je, ale jen velmi stručně, jednou rozvitou větou mou zvědavost moc neuspokojí.
    Také je možné, že "to výživné" bylo z neznalosti napadeno/redukováno editorem.

    Na druhou stranu se člověk dozví o velmi kladném postoji Petra Hrdličky např. k vývoji a aplikaci jednoho jednotného motoru pro veškerou užitkovou (nejen) automobilovou aplikaci. Tedy jeden a tentýž motor pro LIAZku, Tatru, Zetor, Pragu, motorové vlaky, generátory, atd. Stejný motor, naladěný na různý výkon. Můj osobní názor je, že je to pitomost už jen kvůli rozdílnému zaměření výše zmíněných. Časem by to stejně skončilo vývojem a aplikací několika typů a velikostí motorů. Na druhou stranu se dá souhlasit, že je to výrobně levnější, logisticky jednodušší a díly by se "válely v každém příkopě". Otázkou druhou by byla kvalita výroby, pokud by tutéž věc vyrábělo vícero tehdejších socialistických podniků - jak to bylo s pracovní morálku mnozí pamatujeme...
    Zkrátka - v knize postrádám takováto hlubší porovnání/srovnání pro a proti. Často je podáváno spíše jednostranně. Pak to vypadá, že p.Hrdlička je tvůrcem technických dogmat (což, doufám, není).

    V knize se nepíše nic o přesunu výroby Tatraplanu z Kopřivnice do Boleslavi. Pohled ze škodovácké strany by mě zajímal, protože tatrovácká literatura toto rozhodnutí "shora" kritizuje a "oplakává".

    Technicky orientovaný člověk si celkem dobře počte, na své si trochu přijde i milovník historických dat, protože spodní část mnoha stran je věnována popisům kdo byl/je kdo a co dělá/dělal (spolupracovníci, mecenáši, a další).
    A také se dozví o něco málo (ne)logice socialistického vyhazování peněz za nesmyslné projekty (BAZ Bratislava, který nikdy nevyrobil sériové vozidlo; Tatra Bánovce, kam byla přesunuta část výroby, aby měli vůbec co vyrábět), na druhou stranu o škudlení na nesprávných místech (motor pro Š 120, motor pro LIAZ) a podobně.

    Nevýhodou knihy je výše zmiňovaná jednostrannost, místy povrchnost - což je ovšem tak trochu typické pro produkci vydavatelství Grada. Komerční knihy plné okecávaček bez jádra věci (asi, aby bylo co okecávat v patnáctém díle?) mě vůbec netěší.

  • , zakoupeno v MegaKnihy.cz

    80 %

    Jako dárek ....

{"Oblíbené kategorie":[["Schodišťové osvětlení","https://svitidla.heureka.cz/f:34090:1/"],["Prací koule","https://praci-koule.heureka.cz/"],["Imbusy","https://imbusy.heureka.cz/"],["TV stolky","https://stolky-tv.heureka.cz/"],["Nýtovací pistole","https://nytovaci-pistole.heureka.cz/"],["Přístřešky na jednu popelnici","https://pristresky-na-popelnice.heureka.cz/f:36367:1/"],["Cyklistické kraťasy dámské","https://cyklisticke-sortky.heureka.cz/f:36402:48518930/"],["Dílenské vozíky s nářadím","https://montazni-voziky.heureka.cz/f:33594:43469801/"],["Gelové autobaterie","https://autobaterie.heureka.cz/f:12800:1/"],["Inkontinenční vložky","https://pripravky-na-inkontinenci.heureka.cz/f:11264:524540/"]],"Vybrané značky":[["Knihy Návrat domů","https://knihy.heureka.cz/f:19863:3147816/"],["Knihy GRADA","https://knihy.heureka.cz/f:19863:31043269/"],["Knihy Hanex","https://knihy.heureka.cz/f:19863:3148851/"],["Knihy Omega","https://knihy.heureka.cz/f:19863:35488487/"],["Knihy Karin Lednická - Bílá vrána","https://knihy.heureka.cz/f:19863:40327232/"]],"Jak vybrat nejlépe":[["Jak vybrat eliptický trenažér?","https://elipticke-trenazery.heureka.cz/poradna/jak-vybrat-elipticky-trenazer/"],["Jak vybrat krmivo pro ryby?","https://krmivo-pro-ryby.heureka.cz/poradna/jak-vybrat-krmivo-pro-ryby/"],["Jak vybrat rozvaděč?","https://rozvadece.heureka.cz/poradna/jak-vybrat-rozvadec/"]],"Vybrané produkty":[["BAUER PRO SERIES SR","https://chranice-loktu.heureka.cz/bauer-pro-series-sr/"],["Tescoma Vitamino 642773 500 ml","https://nadoby-olej-ocet.heureka.cz/tescoma-vitamino-642773-500-ml/"],["Den Braven pěna montážní 750ml","https://montazni-peny.heureka.cz/den-braven-pena-montazni-750ml/"],["Nedis VGRRU100BK","https://tv-tunery.heureka.cz/nedis-vgrru100bk/"],["Natuty Čelenka křížená - Jeřabiny","https://detske-celenky.heureka.cz/natuty-celenka-krizena-jerabiny/"],["Zewa Deluxe Camomile 3-vrstvý 8 ks","https://toaletni-papir.heureka.cz/zewa-deluxe-camomile-3-vrstvy-8-ks/"],["Laufen Pro H8199510000001","https://umyvadlove-sloupy-polosloupy.heureka.cz/laufen-pro-h8199510000001/"]],"Doporučujeme":[["Apple iPhone 15","https://mobilni-telefony.heureka.cz/f:26540:51662741/"],["Parfémy","https://parfemy.heureka.cz/"],["Bazény","https://bazeny.heureka.cz/"],["PlayStation 5","https://herni-konzole.heureka.cz/playstation-5/"],["Lego","https://lego.heureka.cz/"],["Zahrada","https://zahrada.heureka.cz/"],["Nábytek","https://nabytek.heureka.cz/"],["Oblečení a móda","https://moda.heureka.cz/"]]}