Horská železnice Liberec - Jelenia Góra na starých pohlednicích - Černý Karel, Kárník Josef, Navrátil Martin
94 %
Celobarevná publikace, plná historických pohlednic, fotografií a plánků drážních staveb z období první poloviny dvacátého století, je věnovaná nostalgické dráze propojující...
Celobarevná publikace, plná historických pohlednic, fotografií a plánků drážních staveb z období první poloviny dvacátého století, je věnovaná nostalgické dráze propojující...
Kniha je velmi pěkná, akorát v popiscích jednotlivých lokalit či objektů na obrázku se trochu ztrácím, kde to skutečně je. Lidem, kteří tento rajon zejména dlouhodobě znají, knihu vřele doporučuji.
Obrázková kniha pro příznivce železniční historie. U každé fotografie (většinou pohlednice, ale sem tam také reálné fotografe, náčrtky, plánky) krátký popis, vysvětlivka.
Celobarevná publikace, plná historických pohlednic, fotografií a plánků drážních staveb z období první poloviny dvacátého století, je věnovaná nostalgické dráze propojující české Jizerské hory s polskou stranou Krkonoš.
Autoři chtějí prostřednictvím této (již deváté) publikace připomenout nejen nostalgii rakousko-uherské (v tomto případě i pruské) a naší prvorepublikové železnice, ale také vzpomenout na mistrovství projektantů, techniků a dělníků, kteří před více než stoletím vybudovali a uvedli do provozu jizerskou železnici z Liberce přes Tanvald do Kořenova a její krkonošské pokračování přes Harrachov do dolnoslezské Jeleni Góry (dříve Hirschberg).
Úsek trati mezi Tanvaldem a Kořenovem je nejstrmější a jedinou normálně rozchodnou ozubnicovou železnicí v České republice. Pomocí ozubnice Abtova systému vlak vyšplhá na necelých sedmi kilometrech mezi Tanvaldem (466 m n.m.) a Kořenovem (701 m n.m.) o 235 metrů výše! Ozubnicovými pásy v kolejišti jsou vystrojeny tři nejstrmější úseky o celkové délce 4,4 km a pomocí nich ozubnicové vlaky překonávají největší sklon o hodnotě až 58 promile tak, že ozubená kola lokomotiv zapadávají do zubů pásové ozubnice.
Výstavba této horské trati v létě roku 1902 si vyžádala proražení čtyř tunelů, mnoha skalních zářezů a výstavbu několika mostů. Z Kořenova pokračuje trať přes 25 m vysoký Jizerský viadukt esovitým tunelem do Harrachova a přes Novosvětský průsmyk (886 m n. m.) do polské Szklarske Poręby a Jeleni Góry.
Dráha, která nyní slouží převážně pro osobní dopravu, nabízí mnoho výhledů na Jizerské hory a Krkonoše, včetně nejvyšší české hory Sněžky (1602 m n. m.).
Chybí či je nepravdivý některý důležitý parametr? Uvedené informace jsou pouze orientační, před zakoupením ve vybraném obchodě doporučujeme ověřit, že prodávaný model má klíčové vlastnosti dle vašich požadavků. I když se snažíme o maximální přesnost informací, bohužel nemůžeme zaručit jeho 100% správnost. Ceny produktů jsou uváděny včetně DPH.
Kniha je velmi pěkná, akorát v popiscích jednotlivých lokalit či objektů na obrázku se trochu ztrácím, kde to skutečně je. Lidem, kteří tento rajon zejména dlouhodobě znají, knihu vřele doporučuji.
Obrázková kniha pro příznivce železniční historie. U každé fotografie (většinou pohlednice, ale sem tam také reálné fotografe, náčrtky, plánky) krátký popis, vysvětlivka.
Obsahově nadité, grafická úroveň slabší. Popisy jednotlivých obrázků (které jsou unikátní) rozházené páté přes deváté. Stejně zbytečná je na každé straně informace "Rakousko-Uhersko" či "Československo" či jiná země. Tyto obecně známé údaje měly býti raději nahrazeny údaji typu "Vratislavice", "Smržovka" nebo "Schreiberhau". Všem ale doporučuji.